Zakwas z buraka – pij na zdrowie!

Zakwas z buraka
5
(2)

Zakwas z buraka znany jest od dawna… Ale czy wiesz, jakie ma właściwości? Pewnie część kojarzy buraka z żelazem, a inni jedynie z ziemistym posmakiem. Niezależnie do której grupy należysz – warto zdawać sobie sprawę, jak może wpłynąć na nasz organizm. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co dobrego może przynieść regularne spożywanie zakwasu – zapraszam na dalszą cześć! 

Zakwas z buraka – jak powstaje…

Burak znany jest już od wieków ! Pierwsze wzmianki pojawiły się – UWAGA – w 722 roku p.n.e i pochodziły z Babilonii, gdzie były uprawiane w ogrodach króla. 

Jak więc widzicie historia samego buraka jest baardzo długa. A od buraka możemy już przejść do naturalnego cudu, czyli zakwasu z buraka. Powstaje  w wyniku kiszenia buraka czerwonego i procesu fermentacji, który jest dokładnie taki sam, jak w przypadku doskonale nam znanych ogórków kiszonych czy kapusty. W proces zaangażowane są bakterie kwasu mlekowego, które mają swoj dobroczynny wkład w naszą mikroflorę jelitową. O tym za chwilę…

Dlaczego proces fermentacji jest korzystny dla produktów? Otóż większość składników oraz całej dobroci zostaje w warzywach i zakwasie. Ponadto niektóre składniki stają się lepiej przyswajalne przez nasz organizm właśnie w wyniku fermentacji, m.in. żelazo! 

Jakie korzyści płyną ze spożycia zakwasu z buraka?

Czas na konkrety i zalety picia zakwasu z buraka: 

  1. Fermentacja zachowuje wszystkie witaminy i składniki mineralne 
  2. W procesie fermentacji biorą udział korzystne dla naszej mikroflory jelitowej bakterie 
  3. Zakwas z buraka bogaty jest w takie składniki jak potas, żelazo, cynk , fosfor i wapń
  4. Bardzo dobre źródło witaminy C oraz cennego dla kobiet starających się o dziecko i ciężarnych kwasu foliowego 
  5. Barwniki zawarte w buraku redukuję ilości wolnych rodników, co chroni nas przed ich szkodliwym działaniem oraz wieloma schorzeniami, m.in. choroba serca czy nowotworami 
  6. Niskokaloryczny zakwas doskonale sprawdzi się na dietach redukcyjnych dbając jednocześnie o odpowiedni poziom żelaza 
  7. Sprawdzi się jako wsparcie w walce z anemią ze względu na łatwo przyswajalne żelazo także dla kobiet w ciąży i karmiących 
  8.  Może być stosowany przez dzieci
  9. Korzystnie wpływa na ciśnienie krwi, anemię, walkę z wolnymi rodnikami, a także może chronić przed chorobami nowotworowymi 
  10.  Zakwas z buraka bogaty jest w azotany, które mogą przyczynić się do zwiększonych zdolności wysilkowych! 
  11. Obecność potasu, magnezu i azotanu wpływa na poprawę parametrów ciśnienia krwi – azotany są odpowiedzialne za rozszerzenie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie do obniżenia ciśnienia. 
  12. Betaina – jeden z barwników obecnych w burakach – w połączeniu z kwasem foliowym obniża poziom homocysteiny i zmniejsza ryzyko m.in. miażdżycy,
  13. Betaina jest także silnym antyoksydantem i bierze udział w usuwalnie wolnych rodników.
  14. Wpływ na regulację pracy wątroby oraz nerek. 
  15. Działanie antynowotworowe, przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne 
  16. Poprawa składu mikroflory jelitowej i funkcjonowania jelit za sprawą bakterii kwasu mlekowego i licznych bakterii Lactobacillus
  17. Pozytywny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci 

Anemia a zakwas 

Zakwas z buraka doskonale sprawdzi się w walce z anemią! Jak na pewno wiesz, burak od lat kojarzony jest z żelazem. Kilka lat temu mówiło się, że wcale tak super żelaza nie podnosi, ale mam dla Ciebie dobrą informację! Zakwas z buraka doskonale poradzi sobie z niedoborami żelaza w diecie!

Dzięki procesowi fermentacji i obecności bakterii kwasu mlekowego – żelazo znajdujące się w burakach staje się łatwiej przyswajalne przez nas organizm. 

Ponadto duża ilość witaminy C będzie zwiększała wchłanianie tego żelaza z zakwasu buraczanego. 

W tym miejscu chciałabym Ci także przypomnieć, że dobry stan i dobre odżywienie naszych jelit ma wpływ na wchłanianie różnych składników odżywczych przyjmowanych z pożywieniem. Bakterie wytworzone w procesie fermentacji będą korzystnie modulowały naszą mikroflorę, a co za tym idzie – poprawiały wchłanianie, w tym także żelaza.

Jak stosować?

Zakwas z buraka najlepiej pić na czczo przed śniadaniem w ilości 50-250 ml. Można wypić go także w dowolnym momencie dnia, ale najlepiej przed posiłkiem. 

Ja osobiście piłam na czczo – zamiast filiżanki espresso 😉 

W przypadku dzieci ilość zakwasu, która jest zalecana przed producentów to 5-50 ml. 

Polecam kupować zakwas z przyprawami – liściem laurowym, zielem angielskim i pieprzem. Dzięki temu smak będzie zdecydowanie lepszy i akceptowalny przez większość z nas. 

Dla kogo niekoniecznie? Nie poleca się osobom cierpiącym na kamicę nerkową, reumatyzm i dnę moczanową ze względu na duże ilości szczawianów. Ponadto obecność azotanów i ich wpływ na zmniejszenie ciśnienia sprawia, że nie poleca się zakwasu z buraka osobom cierpiącym na niedociśnienie. 

Nie zostaje nic innego, jak życzyć Wam smacznego zakwasu! Pamiętajcie, że możecie taki zakwas zrobić sami w domu z buraczków 😉 

Podobała Ci się strona?

Wystaw nam ocenę!

Średnia 5 / 5. Liczba głosów: 2

Nikt jeszcze nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Popularne wpisy